W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi segregacji odpadów na terenie Unii Europejskiej, z dniem 1 stycznia 2025 r. wszedł w życie nowy obowiązek – selektywnej zbiórki tekstyliów i zużytej odzieży. Gmina Jedlicze taki obowiązek wprowadziła już w latach wcześniejszych.
Wprowadzenie obowiązku segregacji odpadów tekstylnych niesie za sobą szereg korzyści ekologicznych i ekonomicznych. Przede wszystkim, recykling tekstyliów pozwoli na ograniczenie ilości odpadów trafiających na składowiska, co przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Ponadto, odzyskane surowce będą mogły być wykorzystane do produkcji nowych materiałów, a to wpłynie na redukcję zużycia surowców pierwotnych.
Przypominamy, że odpady odzieży i tekstyliów (np. używane i uszkodzone ubrania, obrusy, bieżniki, firany, zasłony, koce, ręczniki, narzuty, pościel, poszewki, prześcieradła, fartuchy kuchenne, rękawice kuchenne, ścierki kuchenne, obuwie, itp.) powstające w gospodarstwach domowych, należy przekazywać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
w Żarnowcu.
Godziny otwarcia PSZOK:
- Środa: godz. 10.00 – 18.00.
- Sobota: godz. 7.00-15.00.
Odzież i tekstylia przyjmowane są w PSZOK w Żarnowcu bezpłatnie oraz bez limitów. Mogą być dostarczane w dowolnych workach pod warunkiem, że będą one odpowiednio oznaczone i niezmieszane z innymi odpadami. Oddawane odpady nie mogą być zawilgocone oraz zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, np. smarami.
Pamiętajmy, że rzeczy które są nam już niepotrzebne, mogą być przydatne komuś innemu. Zachęcamy, aby w pierwszej kolejności ubrania, które można jeszcze nosić przekazać innym osobom.
Umieszczenie odzieży lub tekstyliów w czarnym worku będzie traktowane jako brak segregacji i może skutkować podwyższeniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Informujemy ponadto, że od 1 stycznia 2025 r. zwiększeniu uległy limity przyjmowanych odpadów do PSZOK, które wynoszą:
1) meble i inne odpady wielkogabarytowe - 200 kg na daną nieruchomość zamieszkałą na rok,
2) zużyte opony - 8 szt. na daną nieruchomość zamieszkałą na rok,
3) odpady budowlane i rozbiórkowe - 200 kg na daną nieruchomość zamieszkałą na rok.